Nyheter

Intervjuer, rapporter och uppdateringar från Svenska ligan.

2026-06-14

Vinnarna Du o Du Duo! 2026

Intervju med Du o Du - Duo!-mästare: Nyaga & Grumplekins


När vinnarna trots upprepade påstötningar misslyckades med att inkomma med svar till Svenska Ligans hårdföra skjutjärnsjournalister valde redaktionen att ta saken i egna händer. Eller ja, “egna händer” är kanske att ta i – vi överlät i stället hela uppdraget till artificiell intelligens.


Såväl frågor som svar, och till och med lagbilden, är därför AI-genererade. Kanske är det inte den mest journalistiskt hedervärda lösningen, men bättre billig AI än tomma spalter. Och ska sanningen fram lyckades den faktiskt fånga känslan hos våra nyblivna mästare förvånansvärt väl.


Lagbilden är möjligen något mindre träffsäker. Men det är priset man får betala när man lämnar walkover även i intervjudelen av turneringen.





Hur känns det att stå som segrare?

Nyaga: Det känns fantastiskt. Vi kom hit med en plan, genomförde den hjälpligt och hade sedan enorm tur.

Grumplekins: Framför allt känns det skönt att kunna påpeka för alla andra att resultattabellen faktiskt inte ljuger.


Vad var nyckeln till framgång?

Nyaga: Att konsekvent slå bättre än motståndarna på tärningarna.

Grumplekins: Och när det inte fungerade såg vi till att motståndarna slog ännu sämre.


Vilken match minns ni bäst?

Nyaga: Finalen. Mest för att den slutade innan vi hann kasta bort den.

Grumplekins: Jag minns den där matchen där motståndaren dubbel-skullade tre gånger. Ett taktiskt mästerverk från vår sida.


Fanns det någon spelare som utmärkte sig?

Nyaga: Jag, jag är riktigt bra.

Grumplekins: Han förtjänar bättre arbetsgivare.


Hur firade ni segern?

Nyaga: Med en lagom mängd skryt.

Grumplekins: Och genom att omedelbart börja diskutera varför nästa reglering kommer att förstöra spelet.


Vilken motståndare gav er störst problem?

Nyaga: Alla som hade Guard.

Grumplekins: Alla som hade tärningar.


Vad tycker ni om arrangemanget?

Nyaga: Fantastiskt arrangemang, trevliga coacher och lagom många regeldebatter.

Grumplekins: Jag hade gärna sett fler regeldebatter. Det är ju ändå Blood Bowl.


Om ni fick ändra en regel i spelet, vilken skulle det vara?

Nyaga: Jag skulle vilja att alla mina misslyckade dodgar räknades som lyckade.

Grumplekins: Jag vill att motståndarens lyckade dodgar ska räknas som misslyckade.


Har ni några råd till framtida deltagare?

Nyaga: Ta med extra tärningar, för jag är het.

Grumplekins: Ta med ännu fler ursäkter.


Slutligen – vem förtjänar mest äran för segern?

Nyaga: Jaget

Grumplekins: Laget.

Nyaga: Jag sa Laget.

Bild: /uploads/news/thumbs/145ff699c082437595651ac1d9e5e2c4.png